Chokladmousse med kola och pecan

2013-02-10 14:12:31/Permalink//

Igår var det melodifestivalmys hemma hos Jenny å Fanny ! Jag hade gjort efterrätten :) jag fick massa recept av min farmor i veckan och ville självklart prova !

Kola:
1dl socker
1dl ljus sirap
1,5dl vispgrädde
2tsk kakao

Mjölkchokladmousse:

150gram choklad
2dl vispgrädde
2 äggulor

Börja med att koka kolan, blanda alla ingredienser i en kastrull . Koka i 10 minuter , på svag värme . Häll sen upp kolan i serveringsglas, tänk på att om du använder plast glas måste du låta kolan svalna i kylen först innan du häller upp den ! Ställ in glasen i kylen och låt dem svalna i cirka en timme.

Vispa grädden lösvispad, knäck två ägg och skira bort äggvitan. Tillsätt äggulorna i grädden och rör om försiktigt ! Rör sen i den smälta chokladen . Spritsa sen moussen över kolan och toppa med något du tycker om! Jag valde pecan nötter och röda vinbär ! Pecannötterna rostade jag i ugnen 5 minuter på 220 grader. Då får nötterna mer smak !

Jag valde att använda Marabou mjölkchoklad men tycker man bättre om någon annan choklad går det lika bra ! Vill man kan man tillsätta lite salt i kolan , blir en god brytning mot det söta tycker jag !

Lycka till <3


hittarecept.se

Kommentarer
Postat av: MAMMA
hittarecept.se

SER GOTT UT SOM VANLIGT MEN KNAPPAST NYTTIGT OCH DE E JU TUR ATT MAN INTE SMAKAR PÅ ALLT GOTT DU GÖR DÅ SKULLE MAN JU RULLA FRAM VID DETTA LAGET.DU E BÄST PUSS PUSS

2013-02-10 @ 15:30:50
Postat av: mamma
hittarecept.se

(: (:








2013-02-10 @ 15:38:03
Postat av: Fanny
hittarecept.se

Det var supergott & supermäktigt ;)

2013-02-10 @ 18:30:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
// -->