Tårtkurs i finja!

2013-02-03 09:55:03/Permalink//

För några veckor sen var jag, Kajsa & Malin på tårtkurs i finja ! En rolig kurs på 7 timmar som gick ut på att vi skulle göra vars en 3D nalle tårta :) Till en början skulle vi välja färg på nallen , jag trodde först att vi skulle välja mellan brun och grå , men när jag fick reda på att vi fick välja vilken färg vi ville blev jag överlycklig , självklart valde jag rosa ! Kajsa gjorde en brun nalle och Malin en orange , roligt att vi valde olika färger tycker jag ! <3

Dem flesta delarna i nallen skulpterade vi fram av chokladtårtbotten , men i huvudet använde vi en annan metod ! Som heter rice krispies treat. Det är en massa som man blandar av smör , rice krispies och marshmallows. Väldigt enkelt att göra men kladdigt :) Man smälter smöret i micro tillsammans med marshmallows till en kletig massa sen häller man i rice krispies och blandar med händerna. Ett tips är att ha en skål med vatten bredvid så blir det inte lika kladdigt !

Eftersom vi använde detta till huvudet på nallen så plastade vi in en skål med plastfolie som vi stoppade massan i. Sen kunde man lyfta upp och forma. Sen in i kylen och vänta på att det stelnar !

3 msk smör
300g marshmallows
1,5 liter rice krispies

Vi var på kurs i finja hos Marie, trevlig och grym på det hon gör . Hon hade en butik med massa bakgrejjer , svårt att motstå! Hon har många roliga kurser och jag rekommenderar verkligen er att åka på kurs hos henne ! www.marieshobbycorner.se

Nu några bilder från dagen !

<3

hittarecept.se

Kommentarer
Postat av: Anders Sjögren
hittarecept.se

Dessa är ju otroligt fina. För fina för att äta. Riktiga små konstverk.

Svar: Tack :)
Emma Olsson

2013-02-04 @ 18:34:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
// -->