Syrlig hallonmousse med vitchokladpanacotta

2013-10-27 12:56:45/Permalink/Allmänt/
Nu har jag jobbat klart för denna veckan och sitter på tåget till Halmstad till min sambo som har varit där sen i fredags,ska bli mysigt! 
Tänkte passa på att blogga lite nu på tåget eftersom jag känner att jag ligger lite efter på den fronten! 

För ett tag sen när jag var ledig blev jag sugen på att baka som vanligt:) vi hade en almondy tårta i frysen som jag ville använda mig av så jag använde den som botten :) jag valde att göra två olika smaker en söt panacotta och en syrlig hallonmousse ! Receptet på moussen är den jag har lagt upp här tidigare, jag bytte bara ut blåbären mot hallon ! Receptet på italiensk maräng är oxå samma så det finns i inlägget med blåbärs mousse! 

Jag valde att först göra hallonmoussen och sen ställa in tårtan i frysen i en timme så att moussen stelnade lite sen gjorde jag pannacottan och hällde ovanpå hallonmoussen och ställde in tårtan i frysen igen till dagen efter ! Då dekorerade jag den med italiensk maräng och sen fick det bli jordgubbar i mitten för det fanns inga fina hallon i affären ! Almondy tårtan innehöll jordnötter,choklad och kola blev gott ihop. Jag skar bort lite från kanterna på almondy tårtan och la den i en tårtring med plastband runt om , men man kan även använda sig av en form med avtagbar kant ! 

5dl grädde
1tsk vaniljsocker 
100gram vit choklad 
3st gelatinblad 

Börja med att lägga gelatinbladen i kallt vatten . Hacka den vita chokladen i små bitar . Koka upp grädden och vaniljsockret.När det kokar ta då bort kastrullen från plattan och rör i chokladen . När chokladen har smält helt så krama ur gelatinbladen och lägg i dem . 


Mousse :

5 gelatinblad
250gram hallon
3äggulor
1dl florsocker 
2dl gräddfil
3dl vispgrädde (40%)

Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Om du använder frysta bär så tänk på att dem måste vara rumstempererade. Mixa hallonen till en jämn puré. Vispa sen äggulor och florsocker till en vit smet och vänd sen ner blåbären. Krama sen ur gelatinbladen och värm försiktigt i en kastrull eller i micron , men tänk på att gelatinet inte får bli för varmt för då förstör du gelatinet. Men det ska vara varmt men inte koka ! Rör sen i gelatinet i äggsmeten. Vänd sen ner gräddfilen och tillsist den lösvispade grädden. Häll sen moussen ovanpå din botten , jag valde att göra detta i en tårtring men det går lika bra i en vanlig sockerkaks ring med avtagbara kanter. Jag ställde in tårtan i frysen och tog sen upp tårtan dagen efter. 

Lycka till





 
hittarecept.se

Kommentarer
Postat av: Anonym
hittarecept.se

Den blev jättegod. :) du vet vad som passar ihop. ❤️

2013-10-27 @ 13:17:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
// -->