Blåbärsmousse med kladdkaksbotten och italiensk maräng !

2013-09-16 09:43:21/Permalink/Allmänt/

Börja med att göra botten. Låt den sen svalna innan du fortsätter med moussen.

150 gram mörk choklad
100 gram smör
2,5dl socker
1,5msk vaniljsocker
2ägg
1,5dl mjöl
1krm salt


Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull , hacka chokladen och tillsätt i de smälta smöret. Rör om tills chokladen har smält och det har blivit en jämn smet. Häll sen i socker , vaniljsocker och salt. Tillsätt sen ett ägg i taget och till sist vänder du i mjölet.
Tänk på att inte vispa utan bara vända i mjölet eftersom vi vill att kakan ska bli kladdig och inte luftig. Baka i cirka 25-30 minuter .

Mousse :

5 gelatinblad
250gram blåbär
3äggulor
1dl florsocker
2dl gräddfil
3dl vispgrädde (40%)

Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Om du använder frysta bär så tänk på att dem måste vara rumstempererade. Mixa blåbären till en jämn puré. Vispa sen äggulor och florsocker till en vit smet och vänd sen ner blåbären. Krama sen ur gelatinbladen och värm försiktigt i en kastrull eller i micron , men tänk på att gelatinet inte får bli för varmt för då förstör du gelatinet. Men det ska vara varmt men inte koka ! Rör sen i gelatinet i äggsmeten. Vänd sen ner gräddfilen och tillsist den lösvispade grädden. Häll sen moussen ovanpå din botten , jag valde att göra detta i en tårtring men det går lika bra i en vanlig sockerkaks ring med avtagbara kanter. Jag ställde in tårtan i frysen och tog sen upp tårtan dagen efter.

Jag valde att dekorera med italiensk maräng,bär och rosa siden band.

Italienskmaräng :
210 gram socker
40 gram vatten

125 gram äggvita

Vispa upp äggvitan , koka upp socker och vatten till 121 grader och häll i sockerblandningen i äggvitan , tänk på att det även här ska vara en tunn stråle och försiktigt under vispning. Vispa sen tills marängen har svalnat och bränn sen marängen lite. En italiensk maräng är en mjuk maräng !

För att dölja kanten av botten, valde jag att använda mig av ett rosa siden band.

Lycka till


hittarecept.se

Kommentarer
Postat av: Tessan
hittarecept.se

Du e grym ❤

Svar: Tack <3
Emma Olsson

2013-09-16 @ 12:10:57
Postat av: Johanna
hittarecept.se

Hej! Jag undrar om du skulle kunna visa i steg vis hur man gör macarones? För varje gång jag försöker göra det så blir det bara mos utav botten o toppen.. :)

2013-09-16 @ 12:11:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
// -->